Saturday, December 7, 2013

Menu Diet: VeGeTaBLes RoLL aLa SuShi

Assalammualaikum...

Salam ceria buat semua.

Hari ni pula nak share resepi vegetables roll ala ala sushi. pada siapa yang kepingin macam aku nih nak makan sushi, iye ini la penyelamat kepada semua dieters. Sangat berkhasiat dan kandungan kalori yang rendah. 

Untuk vegetables roll ni aku menggunakan lobak merah, sengkuang, daun salad dan timun. sekiranya korang ingin menukar jenis sayuran, terpulang la, ikut kreativiti dan kegemaran masing masing. dan aku juga menambah tofu yang di bakar. selain daripada tofu korang boleh pelbagaikan dengan menambah dada ayam, udang mahupun sotong. Selama aku berdiet aku tidak mengambil daging lembu, walaupun tanpa lemak kandungan kalori juga tinggi. so aku elakkan dari mengambil daging. 


Untuk menambah kan lagi kesedapan vegetables roll ni, aku makan bersama kikoman. Kikoman adalah kicap cair yang kurang masin. rasanya sedikit berbeza dari kicap cair biasa. kikoman ni mengandungi 10 kalori dalam setiap 1 sudu besar. cukup lah satu sudu nak wat cicah cicah. 

so, tunggu apa lagi

Moh Masak Vegetables Roll ala Sushi

1. Potong julienne (panjang dan halus seperti batang mancis) lobak merah, sengkuang dan timun.
2. Bakar kosong tofu yang dipotong panjang.
3. Ambil 1 keping nori seaweed, bentangkan di atas bambo mat.
4. Letakkan daun salad dan susun sayuran yang dipotong jullienne. susunkan tofu di atasnya.
5. Basah kan hujung seaweed supaya ianya melekat ketika digulung nanti.
6. Gulung kemas dan potong 4 bahagian.
7. siap untuk di hidang.

Selamat Mencuba!

Disini aku sediakan kandungan kalori dalam setiap kandungan bahan. mungkin tidak tepat tetapi lebih kurang. 




No comments:

Post a Comment