Thursday, May 21, 2015

AsaM PeDas iKaN SeNaNgiN

Assalammualaikum...

Bertemu lagi...

huhuhuhuhu...busy sket minggu lepas so tak sempat la nak hupdate blog...

hari ni aku nak share resepi asam pedas ikan...tak kesah lah ikan apa pun yang kite gunakan.. sama je resepi nye...hari ni aku gunakan ikan senangin.. maklum lah anak beranak senangin kan banyak... 



Resepi ni memang faveret aku..memang sedap asam pedas nye..aku amik dari dapur kak yati sinar kehidupanku. terima kasih kak mintak kongsi kat sini pulak ek. cuma nya ada sedikit bahan yang aku tak letak..bukan derhaka tapi tak suka..contohnya lada hitam. dalam resepi asal kak yati ada meletakkan lada hitam tapi aku tak letak. so pada yang nak versi asal asam pedas ni boleh lah nengok kat sini

so, apa tunggu lagi

Moh Masak Asam Pedas Ikan Senangin



1 ekor Ikan senangin saiz sederhana, dibersihkan dan dipotong
2 biji Tomato, dipotong 4
Kacang Bendi secukupnya
secekak daun kesom
1 btg Bunga kantan, di potong 4
3/4 cawan Air asam jawa ( 3 sb asam jawa bancuh dengan 1/2 cawan air)
garam
gula
minyak

Bahan Kisar

1 cawan Cili kisar
1 inci Kunyit hidup
1 inci Halia
1 biji Bawang besar
5 biji Bawang merah
3 ulas Bawang putih
1/2 inci Belacan, di bakar
Air secukupnya

1. Panaskan minyak, tumis bahan kisar sehingga naik bau. guna api sederhana. teruskan mengoreng hinga terbit minyak.
2. Masukkan air lebih kurang 1 cawan. masak sehingga air mendidih. apabila air sudah mendidih bolehlah masukkan tomato, kacang bendi, daun kesum, bunga kantan dan ikan senangin.
3. Masukkan air asam jawa. sekiranya kuah terlalu pekat boleh lah tambahkan lagi air. mengikut selera. 
4. perasakn garam dan gula.
5. sekiranya sayur dan ikan sudah masak bolehlah matikan api, dan siap untuk dihidang.


Selamat Mencuba!


No comments:

Post a Comment